Livestream mogelijkheden bij Patronaat

Lisa de Jongh is manager programmering en marketing bij Patronaat. Haarlem Convention Bureau sprak haar over de livestreams van Patronaat.

Voor Patronaat is iedere week een uitdaging en ziet geen enkele week er hetzelfde uit. In juli heeft de culturele instelling een flinke reorganisatie doorgemaakt als gevolg van de corona crisis. Daardoor is het kleine team dat nu over is, genoodzaakt zich flexibel en wendbaar op te stellen, en vooral te denken in oplossingen. “Als je een jaar geleden had gevraagd of wij even 350 concerten konden verplaatsen, een aangepaste programmering konden doen en live evenementen streamen, denk ik dat ik je echt had uitgelachen. Inmiddels weten we dat we het allemaal kunnen en dat het ook heel goed gaat. Daarin hebben we professionele stappen kunnen zetten”, zegt de Jongh.

Voor de verplichte sluiting door de Coronapandemie was Patronaat een poppodium met 400 à 500 producties per jaar. Toen die wegvielen heeft Patronaat binnen een paar weken een plan opgetuigd om de focus te verleggen naar opnames en livestreams. Vanaf het begin heeft Patronaat intern, het eigen personeel daarvoor opgeleid. “We hebben binnen de organisatie bijvoorbeeld een lichttechnicus, een geluidstechnicus, monitors en een technicus bedrijfsleiding; heel veel vakmensen voor wie we momenteel niet genoeg werk hebben. Het idee was dan ook, dat we juist die mensen gingen opleiden, zodat ze die livestreaming konden doen. Dat betekent niet alleen opnemen en uitzenden, maar ook het monteren oppakken. Dan scholen we meteen het personeel om”.

Door goede fondsen heeft Patronaat een budget gekregen om de juiste camera's te kopen en extra geluidsbekabeling te kunnen aanleggen. Dit heeft goed uitgepakt en in totaal heeft Patronaat ongeveer 50 livestreams gedaan. In de zomer van 2020 ging Patronaat over op betaalde livestreams. “Nu zijn we zo ver dat we de livestreams ook kunnen aanbieden voor verhuur aan commerciële partijen en aan bands die willen spelen. Hierbij mag weliswaar geen publiek aanwezig zijn, maar het fijne is, als blijkt dat we dan nog steeds dicht zijn, we wèl een livestream kunnen aanbieden. Het feit dat we dat kunnen, is heel waardevol.”

Een voorbeeld van een livestream is het concert van Frank Boeijen, een Nederlandstalige muzikant. Hij had voor 900 man publiek een concert gepland staan voordat het Coronavirus uitbrak. “We hebben een livestream aangeboden, de kaartverkoop door laten lopen en om donaties gevraagd. Uiteindelijk mochten er 30 mensen live in de zaal aanwezig zijn en overig publiek kon meekijken via de online uitzending. Er werden uiteindelijk bijna 400 kaarten verkocht en er zijn veel donaties gedaan. Zo konden we de artiest uitbetalen en een reserve opbouwen. Op die manier hebben we veel artiesten kunnen helpen en het mooie is, dat je ook aan het aantal donaties ziet dat mensen graag de artiest en Patronaat willen steunen.” Hetzelfde heeft Patronaat gedaan voor een liveshow van Eefje de Visser afgelopen december. Voor dit concert waren bijna 650 tickets verkocht. Patronaat was het eerste poppodium in Nederland dat een betaalde livestream organiseerde. Daarna gingen meer podia beginnen met het aanbieden van tickets en het vragen om donaties.

Volgens de Jongh is kwalitatief goed geluid en beeld het belangrijkst. “Ik denk dat mensen onderschatten hoe belangrijk het is dat geluid en beeld op orde zijn. Als je onscherp beeld hebt en een slechte montage, val je door de mand.” Patronaat heeft de focus gelegd op de kwaliteit van de camera's en het geluid, dat direct wordt gemixt door eigen geluidstechnici.

Het organiseren van een online event was voor veel werknemers een nieuwe uitdaging. Van het bedienen van de camera, een lichtplan, de opstelling van een band tot het decor. “Je moet een livestream anders benaderen dan een liveshow en dat is even een knop die omgezet moet worden. We hebben een heel ervaren team, dat het leuk vindt om nieuwe dingen uit te proberen, enthousiast is en betrokken is bij de organisatie. Je kan altijd extra handjes inschakelen, maar het leukste is natuurlijk om een succesvol online event met je eigen mensen neer te zetten!”

Patronaat heeft diverse faciliteiten voor online evenementen in huis gehaald die een extra optie bieden voor commerciële partijen en artiesten. Zodra het weer kan wil de Jongh terug naar publiek in de zaal bij live concerten, omdat het een hele andere ervaring is. Wel denkt de Jongh dat livestreams in de toekomst zullen blijven en meer ingezet gaan worden voor opnames, repetities en bijeenkomsten. “Zo hebben wij op dit moment de focus op livestreams van concerten en voorstellingen, maar je ziet ook podia, zoals Tivoli in Utrecht en Westergasterrein in Amsterdam, waar een televisiestudio is gebouwd die wordt verhuurd aan televisiezenders en actualiteitenprogramma’s.”

Een tip die de Jongh graag wil meegeven aan ondernemingen die een livestream willen opzetten, is niet te bezuinigen op geluid en beeld. Als je wilt beginnen met livestreams moeten die goed zijn. “Wat ik heb gemerkt is dat er fondsen zijn, die een dergelijk plan honoreren. Op deze manier kan je een deel van de kosten dekken, want het is een vrij kostbaar project.” De tweede tip die de Jongh wil meegeven, is het belang in te zien van een uniek programma. Er is veel aanbod van andere podia. De laatste tip is er rekening mee houden dat mensen naar een beeldscherm kijken, dus te zorgen voor een mooi decor dat past bij het event.

Als mensen contact willen opnemen of vragen hebben, dan kan dat altijd. “We delen graag de kennis die we een jaar lang hebben opgedaan met andere partijen uit de stad. We staan ervoor open om anderen te helpen in de opzet en we zijn beschikbaar als mensen gebruik willen maken van een livestream bij Patronaat.” Je kan contact opnemen via info@patronaat.nl.