Ontstaan Haarlem Convention Bureau
Haarlem heeft veel te bieden voor de zakelijke markt. Daarvan zijn lokale ondernemers en Haarlem Marketing al jaren overtuigd. De stad heeft een keur aan geschikte accommodaties voor congressen, vergaderingen en andere meetings. Ook heeft de stad voldoende mogelijkheden tot overnachten en een veelzijdig gastronomisch aanbod. Maar wat is nodig om daadwerkelijk meer zakelijk bezoek naar de stad te trekken?
Om dit te onderzoeken zetten Haarlem Marketing en de Haarlemse ondernemers Niels Piscaer (Van der Valk Haarlem), Anne-Marije Hogenboom (toen werkzaam voor Philharmonie & Stadsschouwburg), Bernard Lensink (Landgoed Duin & Kruidberg) en Frans van Capelle (toenmalig restaurant Stempels) in 2014 een adviesraad op voor Haarlem Marketing. Zij onderzochten wat nodig was om dit doel te bereiken.
Hieruit kwam naar voren dat er sterke behoefte was aan een neutraal en objectief bureau dat als verbindende factor kon optreden tussen vraag en aanbod op zakelijk toerisme. Zo is begin 2017 onder de vleugel van Haarlem Marketing, het Haarlem Convention Bureau ontstaan. Sindsdien bundelt Haarlem Convention Bureau krachten met partners in de stad met één groter doel: de stad en de regio promoten onder (inter)nationale eventmanagers en verbinding leggen.
Locaties, hotels, horeca en toeleveranciers
Opdrachtgevers hebben, zodra ze een bestemming gevonden hebben, vaak diverse en meerdere dienstverleners nodig om het congres, evenement of de vergadering tot een succes te maken. In de eerste plaats zijn dit locaties, hotels en horeca. In de tweede plaats de toeleveranciers zoals audiovisuele partners, cateraars, organisatiebureaus, vervoerders en decorateurs. Hier kan het Haarlem Convention Bureau helpen om de juiste locaties en toeleveranciers te vinden voor jouw aanvraag.
Sociale programma’s; bij spanning hoort ontspanning
In toenemende mate gaat een (meerdaagse) bijeenkomst niet alleen om de primaire werk gerelateerde activiteiten, zoals een vergadering, training of conferentie. Steeds vaker spelen activiteiten die betrekking hebben op vrije tijd een grote rol. Deze sociale programma’s, zoals een activiteit op het strand, een stadswandeling, dineren op unieke locaties, winkelen en deelnemen aan een excursie, maken een groot deel uit van het reispatroon en de uitgaven van de zakelijke bezoeker.
Onafhankelijke adviespartner
Haarlem Convention Bureau kan bij zowel de zoektocht naar passende locaties als bij de keuzes voor het sociale programma een onafhankelijke adviespartner zijn voor iedere (internationale) organisator van meetings, evenementen en congressen. Op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.